Objętość i pole powierzchni całkowitej
Objętość bryły jest miarą „ilości” miejsca zajmowanego przez bryłę w przestrzeni. Możemy ją sobie wyobrazić jako ilość wody, której potrzebowalibyśmy, gdybyśmy chcieli „napełnić” bryłę. Objętość wyrażamy w jednostkach objętości.
Pole powierzchni całkowitej bryły jest sumą pól wszystkich jej ścian. Możemy je sobie wyobrazić jako wielkość kolorowego papieru, który potrzebujemy do „oklejenia” bryły. Pole powierzchni całkowitej wyrażamy w jednostkach pola powierzchni.
Oznaczenia we wzorach
V | objętość |
P_c | pole powierzchni całkowitej |
P_p | pole podstawy |
P_b | pole powierzchni bocznej |
a, b, c | długości krawędzi |
r | promień |
h | wysokość |
l | tworząca stożka |
Wzory
Bryła | Objętość | Pole powierzchni całkowitej |
---|---|---|
sześcian | V = a^3 | P_c=6a^2 |
prostopadłościan | V = abc | P_c = 2(ab+ac+bc) |
kula | V=\frac43\pi r^3 | P=4\pi r^2 |
walec | V=P_p\cdot h =\pi r^2 h | P_c=2P_p+P_b =2\pi r(r+h) |
stożek | V=\frac{1}{3}P_p\cdot h =\frac13 \pi r^2 h | P_c =P_p+P_b =\pi r(r+\sqrt{r^2+h^2})=\pi r^2 +\pi rl |
ostrosłup | V=\frac{1}{3}P_p\cdot h | P_c=P_p+P_b |
ostrosłup prawidłowy czworokątny | V=\frac{1}{3}P_p\cdot h=\frac{1}{3} a^2h | |
graniastosłup | V= P_p\cdot h | P_c=2\cdot P_p+P_b |
Przesuwanie
Przesuwanie karteczek w odpowiednie miejsce. Proste sterowanie, atrakcyjne i oryginalne zadania.
Decydowanie
Szybkie ćwiczenie polegające na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród dwóch propozycji.
Krok po kroku
Uzupełnianie poszczególnych kroków dłuższego zadania.
Wpisywanie odpowiedzi
Ćwiczenie, w którym wpisujesz odpowiedź na klawiaturze.
Zadania tekstowe
Klasyczne zadania z rozmaitymi przykładami oraz komentarzami do odpowiedzi.