Ułamki dziesiętne: zapis słowny – klasa 5
Ułamki (liczby) dziesiętne możemy czytać na różne sposoby. W szkole zazwyczaj używamy określeń takich jak „dziesiąte“, „setne“ i „tysięczne“, które oznaczają, ile cyfr występuje po przecinku. Przecinek czytamy jako „i“.
0,1 | = | „jedna dziesiąta“ |
0,01 | = | „jedna setna“ |
0,001 | = | „jedna tysięczna“ |
3,4 | = | „trzy i cztery dziesiąte“ |
0,25 | = | „dwadzieścia pięć setnych“ |
42,007 | = | „czterdzieści dwa i siedem tysięcznych“ |
W życiu codziennym bardzo często używamy bardziej „łopatologicznego" sposobu, czyli po prostu czytamy wszystkie liczby po kolei, a oddzielający je przecinek czytamy po prostu jako... „przecinek“.
4,23 | = | „cztery przecinek dwadzieścia trzy“ |
21,508 | = | „dwadzieścia jeden przecinek pięćset osiem“ |
Czasem ułamek dziesiętny możemy również przeczytać tak, jakby był ułamkiem zwykłym, lub opisowo:
0,5 | = | „jedna druga, połowa“ |
3,5 | = | „trzy i pół“ |
0,25 | = | „jedna czwarta, ćwierć“ |
Decydowanie
Szybkie ćwiczenie polegające na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród dwóch propozycji.
Ułamki dziesiętne: zapis słowny (średnie)
Zadania: 55
Średni czas rozwiązywania: 4 min
